Flemming Friis har spillet koncerter i en række af Danmarks kirker. Egne værker samt musik af den danske komponist Rued Langgaard har dommineret repertoiret, men også fransk romantisk musik af bl.a. César Franck, Ermend Bonnal og Louis Vierne, tysk musik af Max Reger samt musik fra det 20. århundrede har præget programmerne.
Flemming Friis har uropført værker af bl.a. Rued Langgaard, Leif Kayser og Svend Hvidtfelt-Nielsen.
Herunder ses en række fotos fra Flemming Friis' koncerter fra 1983 - 2014 samt fra koncerter med andres opførelser af Flemming Friis' værker:
I årene 1983 - 1984 var Flemming Friis huskomponist hos Ensemble pro Musica,
Berlin; og i denne periode skrev han fire værker til ensemblet. Kun det sidste af dem "De juleengles dans" har fundet blivende plads i komponistens værkfortegnelse, som blev revideret i 2003, hvor en del ældre værker blev
kasseret.
Billedet ovenover er fra Koncerten i Nathanael Kirche, Berlin 12. juni 1983.
Efter uropførelsen af Flemming Friis' første orkesterværk "I solfaldstimen"
(senere kasseret) taler Flemming Friis med komponisten og organisten Svend
Hvidtfelt Nielsen (th med partituret til værket i hænderne) og ungdomsvennen
organist Niels Erik Wegge (tv).
Værket blev uropført af Ensemble pro Musica, Berlin under ledelse af Christian
Michael. Sopransolist var Gudrun Dörpholz og ved orglet sad kirkens organist
Maria Scharwieß.
Både Niels Erik Wegge og Svend Hvidtfelt Nielsen vendte samme år tilbage til
Nathanael Kirche i Berlin. Den 2. oktober uopførte Svend Hvidtfelt Nielsen
"Assistens Kirkegård" af Flemming Friis (værket senere kasseret af komponisten),
og den 24. oktober uropførte Niels Erik Wegge "Ribe Drapa" af Flemming Friis
(værket senere kasseret som selvstændigt orgelstykke, men indgår i instrumenteret
form i Flemming Friis' "Sol Amok", Studiesymfoni for stort orkester med orgel, op. 0).
Billedet er fra koncerten i Matthias Kirche, Berlin 12. februar 1984, hvor
Christian Michael dirigerede sopransolist Gudrun Dörpholz, mandskor og
orkester i Flemming Friis' andet orkesterværk "Høstklange" (kasseret senere).
På billedet nedenunder ses Flemming Friis bukkende mellem Gudrun Dörpholz
og Christian Michael.
På Ung nordisk Musikfestival i Århus i 1986. Billedet er taget
ved spillebordet i Sankt Markus Kirke. Ved orglet sidder komponisten
Svend Hvidtfelt Nielsen, som Flemming Friis registrerede for.
Mellem 1987 og 1989 var Flemming Friis konstitueret som organist
ved Kastelskirken i København i to perioder. På billedet ovenover
er han fotograferet under en højmesse i juli 1989.
Flemming Friis var først i 1990'erne tilknyttet Lindevang Kirkes Pigekor
som dets akkompagnatør. Korets leder, organist Kirstine Pontoppidan Larsen,
bestilte hos Flemming Friis to værker, og det blev til "Bebudelsen" for
tenorsolo, ligestemmigt kor og orgel samt "Maria under korset" for ligestemmigt
kor og orgel.
Fra uopførelsen af "Bebudelsen" 16. december 1990 i Lindevang Kirke følger
herunder tre billeder:
Herover: Kirstine Pontoppidan Larsen (tv), Flemming Friis
samt et medlem af Lindevang Kirkes Pigekor.
Herover: Fra samme koncert som billedet ovenover:
Organist Morten Schousboe (tv), Flemming Friis (i midten) samt
Asger Nielsen, tenor, der sang partiet som ærkeenglen Gabriel i
Flemming Friis' "Bebudelsen".
Herover: Flemming Friis ved Lindevang Kirkes orgel.
Herover: Skærtorsdag den 28. marts 1991 afholdt Jakob Lorentzen,
der dengang var organist ved Enghave Kirke, en dag med en række
små koncerter på en halv times varighed.
Flemming Friis medvirkede ved flere af dem: Han akkompagnerede
Lindevang Kirkes Pigekor kl. 17:15. Kl. 18:45 spillede han sit orgelværk
"De profundis" og Enghave Kirkes kor opførte Friis' "Passionsscene", og
endelig kl. 20:15 registrerede Flemming Friis for organisten Mads Høck.
På billedet ovenover ses Flemming Friis (tv) sammen med Jakob
Lorentzen.
Flemming Friis var i årene 1989 - 1994 ansat som organist ved kirkerne
i Gurre og Tikøb i Nordsjælland. Her ses han juledag 1991 ved orglet i
Tikøb Kirke.
Herover: Efter sin koncert i Jerusalemskirken 24. juni 1992 taler
Flemming Friis med organisterne Mads Høck (tv) og Morten Schousboe (th.).
Trio Divertimento bestilte i årene 1991 til 2004 hele tre værker for
fløjte, klarinet og fagot hos Flemming Friis. Trioen spillede flittigt
værkerne ved koncerter overalt i Danmark.
Billedet herover er fra en koncert i Mariendal Kirke på Frederiksberg
15. november 1992, hvor trioen spillede Friis' "November" (se desuden
under fanen Udgivelser på denne hjemmeside).
Fra venstre: Flemming Friis, Søren Blanke (fagot), Jeppe Tom-
Petersen (klarinet), Katrine Kielland-Brandt (fløjte) og komponisten
Bo Andersen.
I sine år som organist ved Gurre og Tikøb Kirker (1989 - 1994) var
Flemming Friis leder af Gurre Kirkes Børnekor. Billedet ovenover
er fra julekoncerten den 15. december 1992. Det er Flemming Friis
der sidder ved flyglet og akkompagnerer børnekoret med en solist
foran. Gurre Kirke har intet forsamlingslokale, men Flemming Friis
foreslog at man dækkede et langt bord i kirkens midtergang så de mange
fremmødte tilhørere kunne drikke gløgg og spise småkager inde i kirken.
Forslaget vakte i begyndelsen stor bestyrtelse hos visse, for kunne man
nu tillade sig at spise, drikke og hygge sig inde i kirken?
Men debatten døde snart og det lange bord med julepynt og kager blev
hurtigt en tradition. Nederst til højre i billedet anes det øverste af bordet.
Det var daværende musikskoleleder i Helsingør, Karsten Mach,
der ansatte Flemming Friis som lærer ved skolen i 1991.
På billedet ovenover ses Karsten Mach (tv) og Flemming Friis
efter en koncert i Gurre Kirke den 24. marts 1994. Sammen havde
de uropført Flemming Friis' "Fire digte af Ludvig Holstein", som
Flemming Friis skrev til Karsten Mach.
Organisten Helge Gramstrup opførte i august 1996 Flemming Friis'
Orgelsymfoni nr. 2 ved en koncert i Maria Magdalena Kirken i Stockholm.
Her ses Helge Gramstrup og Flemming Friis foran kirken.
Flemming Friis 20. august 2002 ved Århus Domkirkes orgelspillebord.
Samme dag opførte han hele den danske komponist Rued Langgaards
over to timer lange orgelværk "Messis". Anledningen var at noderne til
værket samme dag udkom på Edition WH. Flemming Friis havde været
redaktør på udgaven.
Den 19. oktober 2002 gav Flemming Friis koncert i Ribe Domkirke.
Programmet bestod af en række kortere orgelværker af Rued Langgaard.
På billedet sidder han ved orglet i Ribe Domkirke.
Domorganist i Ribe, Birgitte Ebert, ses her med sin forgænger
Rued Langgaard (billedet på væggen) og Flemming Friis.
Organisten ved Mariakirken i København, Jørgen Ditlevsen,
Bestilte værket "De levendes land" for sangsolister, kor og orgel.
Værket blev til i årene 1999 - 2002, og de enkelte satser blev opført
løbende ved forskellige koncerter. Den første samlede opførelse
fandt sted 16. marts 2003.
Billedet af Jørgen Ditlevsen og Flemming Friis er taget i
Mariakirkens våbenhus.
Basunisten Jesper Juhl Sørensen uropførte til sin debutkoncert
i 1999 Flemming Friis' "Apokalyptiske danse" for basun og orgel
(se under Udgivelser på denne hjemmeside). Herefter bestilte
Jesper Juhl Sørensen værket "Skafotiana" for basun, pauker
og strygeorkester.
Det blev uropført i Vestjysk Musikkonservatoriums koncertsal
28. september 2002 Hvor Københavns Yngre Strygere
akkompagnerede solisten med Morten Ryelund som dirigent.
På billedet ses Jesper Juhl Sørensen der modtager publikums
applaus.
Siden 1996 har Flemming Friis spillet et antal koncerter
i Vor Frue Kirke i København, senest i efteråret 2011.
På billedet ovenover ses han efter koncerten Alle helgens dag,
1. november 2003, hvor hans egen Orgelsymfoni nr. 5
"Allehelgen" stod på programmet.
Foto: Finn Uth.
Den 28. maj 2004 uropførte Trio Divertimento det tredje værk som var
bestilt hos Flemming Friis, "Sommerspil". På billedet ovenover ses
Katrine Kielland-Brandt, trioens fløjtenist, og bag hende fagottisten
Søren Blanke, der dog ikke længere var medlem af Trio Divertimento.
Han var nogle år inden blevet erstattet af Peter Andersen.
12. august 2004 gav Flemming Friis koncert i Kristkirken i København.
Her ses han i midten flankeret af Kristkirkens organist Kai Ole Bøggild
(tv.) og organist Mads Høck.
Ved koncerten uropførte Flemming Friis sit værk "Triptykon" der var
skrevet specielt med Kristkirkens Starup-orgel i tankerne. Der var desuden
værker af Rued Langgaard og Max Reger på programmet.
Fra samme koncert i Kristkirken ses her et foto af nu afdøde sognepræst
ved Kastelskirken, Kirsten Hansen (1933 - 2006), som Flemming Friis
lærte at kende, da han i årene 1987 - 1989 var konstitueret som organist
ved Kastelskirken i to perioder. De to blev meget nære venner,
og Flemming Friis har flere gange tilegnet Kirsten Hansen et værk.
Til venstre står organisten og klarinetisten Henry Linder.
Den 13. februar 2003 modtog Flemming Friis Einar Hansens ærespris
for sit arbejde med udgivelsen af Rued Langgaards orgelværk "Messis"
og for sine egne orgelværker.
Efter en koncert i Århus Domkirke, hvor Flemming Friis spillede musik
af Rued Langgaard samt sin egen Orgelsymfoni nr. 5, blev prisen
overrakt af daværende prorektor ved det Jyske Musikkonservatorium,
Ulrik Spang-Hanssen, der bl.a. i sin tale kaldte Flemming Friis for en
"velbevaret hemmelighed". Komponisten benyttede lejligheden til at
sige tak og nævne, at han påtænkte at udgive en bakke-snagvendt ordbog,
hvor udtrykket "velbevaret hemmelighed" ville optræde i formen
"helbevaret væmmelighed", et projekt der dog endnu ikke er blevet til
virkelighed.
Flemming Friis har været ansat som lærer i musikteori og hørelære ved
Helsingør Musikskole og Musikalsk Grundkursus (MGK) siden 1991.
Da skolen i maj 2008 fyldte 60 år, bestilte skolens leder, Henrik Nedergaard,
et værk for et orkester sammensat af lærere og dygtige elever.
Det blev til værket "Kronborgiana", en symfonisk suite i fire satser, som blev
uropført på to på hinanden følgende koncerter 24. maj i det daværende
Helsingør Hovedbibliotek. Den anden af koncerterne var for et særligt
publikum med deltagelse af Helsingørs daværende borgmester, Per Tærsbøl,
det kommunale kulturudvalgs medlemmer og en række inviterede gæster.
Flemming Friis dirigerede selv værket.
Billedet nedenunder er fra samme koncert.
Foto: Nicolai Perjesi.
I anledning af Flemming Friis' 50 års fødselsdag i maj 2011 blev der
afholdt en koncert i Nathanaels Kirke med ældre og helt nye værker af
komponisten. Medvirkende var Per Egholm (saxofon), Mads Høck og
Flemming Friis (orgel), Københavns Kantatekor dirigeret af Torben
H.S. Svendsen, Katrine Kielland-Brandt (fløjte), Simon Duus (basbaryton)
og Københavns Yngre Strygere dirigeret af Jon Gjesme. Herunder
følger tre billeder fra denne koncert:
Herover ses Katrine Kielland- Brandt og Jon Gjesme, der sammen med
KYS modtager den fyldte kirkes applaus for uropførelsen af værket
"Concertino" for fløjte og strygere. Foto Christine Imbert.
Simon Duus under uropførelsen af "Songs of Nights and Stars".
Det følgende billede er fra samme opførelse. Foto: Christine Imbert.
Billedet ovenover er fra koncerten 19. februar 2012 i Nathanaels Kirke, hvor
Katrine Kielland-Brandt og Flemming Friis spillede værker for fløjte og orgel
af bl.a. Telemann, Bach, Wagenseil, Bo Andersen og Flemming Friis.
Flemming Friis har gjort det til en tradition at der til koncerterne i
Nathanaels Kirke fortælles lidt om værkerne i løbet af koncerten, og på billedet
ses han i færd med at fortælle om koncertens næste værk.
Foto: Jørgen Roe-Poulsen.
Søndag 24. september 2013 spillede Flemming Friis solistkoncert i Munkebjerg Kirke i
Odense. På programmet var Rued Langgaards "Preludio Patetico", Flemming Friis' "Notturno
e passacaglia" og Charles-Marie Widors "Symphonie Gothique".
På billedet ovenover ses til venstre Munkebjerg Kirkes organist, Michael J. Thomsen, der
var orgelfaglig konsulent i forbindelse med både Nathanaels Kirkes Nye orgel fra 2007 og
det nye spillebord til Jerusalemskirkens orgel, som blev taget i brug i december 2013.
Fredag 5. september 2014 opførte Flemming Friis for ottende gang hele
Rued Langgaards mere end to timer lange værk "Messis, Orgeldrama
i tre Aftener" i løbet af en aften.
Koncerten, som var en del af Langgaard Festivalen 2014, fandt sted
i Ribe Domkirke.
På billedet herover sidder Flemming Friis ved Ribe Domkirkes orgel,
og billedet nedenunder er taget under tilhørernes applaus.
|